Det skriver fagbladet Motor-magasinet med De Danske Bilimportørers afgående formand Bent Mikkelsen som kilde. I forbindelse med, at EU fjernede undtagelsesreglen for biler i 2002, var der stor frygt for, at priserne på nye biler ville stige. Den regel betød at bilfabrikkerne ikke længere kunne sælge nye biler med rabat til Danmark.
Grunden til at bilfabrikkerne gjorde det var at det samtidig betød at registreringsafgiften samtidig faldt med stort set et samme som rabatten, så bilen blev pludselig dobbelt så billig som rabatten. Bilfabrikkerne hiv så fortjenesten ind på f.eks. reservedele.
Frem til 2002 havde bilproducenter visse rettigheder til at styre prisen på nye biler i de enkelte EU-lande. Fra 1. januar 2002 blev disse regler erstattet af regler, der skulle sikre mere fri konkurrence og grænsefri handel med nye biler i blandt EU-lande.
Man troede at priserne så ville stige væsentligt i Danmark, men priserne er tværtimod faldet i forhold til det generelle pristal lige siden. Nye biler er i gennemsnit faldet ned ca 10%.
Grunden til faldet skal dog findes i større konkurrence og mere effektiv bilproduktion.